طراح نخستين درامز ديجيتال ايراني هستم
بیست و پنجم اسفند 1394

گفت و گو - موسیقی موج

 

 آشور مرادیان نوازنده توانای ساز درامز سال هاست که با گروه های مختلفی از جمله گروه مازیارفلاحی همکاری دارد. گفت و گوی موسیقی موج را در ادامه با ایشان بخوانید :

 

 

درام دیجیتال چگونه وارد موسیقی ایران شد؟

 

تقریبآ 15 سال است که درام دیجیتال وارد ایران شده است.در آغاز این که درام دیجیتال پذیرفته شود بسیار دشوار بود. البته پذیرفتن آن برای خود من هم خیلی سخت بود, زیرا بسیار بر درام آکوستیک تعصب داشتم.

 

اولین بار درام دیجیتال را با یکی از بالا ترین مدل های درام دیجیتال در آن دوران مدل (td 10 ) شرکت رولند امتحان کردم. این ساز را آقای محسن افشار در اختیار من گذاشت و به مدت یک ماه نیز این ساز در اختیار من بود.در واقع همین یک ماه کافی بود تا هر آن چه که نیاز داشتم به دست بیاورم.پس از آن شروع به کار با این نوع ساز کردم.پس از مدتی بیشتر به این نوع درامز علاقه مند شدم و کار کردن با آن برایم ساده تر شد .

 

در سال ٨٨با یک شرکت  وارد کننده(شركت موكو) كه نماينده شركت رولند در ایران ميباشد، وارد  پروژه ی ساخت و طراحی یک درام دیجیتال که اولین درام دیجیتال کاملا ایرانی به اسمmoco 609 هست همکاری کردم که  در بازارهای ایران , امارات,  آذرباییجان , کردستان عراق و تاجیکستان به فروش رفت ., کار طراحی و برنامه نویسی آن را انجام دادیم و به شرکت مادر فرستادیم و آنها روی ماژول پیاده کردند و برای ما فرستادند.

 

روزي آرزوي داشتن يك درامز ديجيتال داشتم ... امروز طراح نخستين درامز ديجيتال ايراني و آرتيست شركت رولند در ايران هستم.

 

 

 

نوازندگی  با درامز دیجیتال چقدر در ایران رواج دارد؟

 

بستگی به نیاز نوازنده ها دارد. اکثر نوازنده ها تمایل دارند با درام  آکوستیک کار کنند اما نیاز و شکل موسیقی امروز تغییر کرده است و همین طور ترکیب صدای درام دیجیتال و آکوستیک کمک زیادی به نوازنده ها می کند.

 

 درام دیجیتال بی صدا, کم حجم و تکنولوژی آن واقعآ به کمک درامر ها آمده است, زیرا با توجه به فضای اندکی که در خانه ها هست و سر و صدای زیاد درام اکوستیک, درام دیجیتال این امکان را ایجاد کرده است که با کمترین صدا بتوانیم تمرین نوازندگی کنیم .امکانات فوق العاده ای که این ساز دارد از جمله انتقال به صورت دیتا در کامپیوتر, این امکان را به شما می دهد پروژه های موسیقی را با کمترین هزینه, بیشترین سرعت و کمترین خطا ضبط کنید و به دست  آهنگساز،تنظيم كننده و تهیه کنندگان برسانید و هم آن که در اجراهای زنده , صدابرداری ساده تری دارد .سال گذشته کنسرت های مختلفی با مازیار فلاحی داشتم که با درام دیجیتال اجرا کردم. 

 

 

کسی که با درامز دیجیتال نوازندگی می کند می تواند با درامز آکوستیک هم نوازندگی کند ؟

 

فکر نمی کنم مشکلی ایجاد کند و در مدل های پیشرفته این مشکل حل شده است . شکل پوست طبل ها تور

ی (mesh head)هست و خیلی شبیه به اصل پوست است .بسیار طبیعی کار شده ؛ جنس صدا ها فوق العاده می باشد.در عین حال شما میتوانید بین 50 تا100 صدای کیت درجه یک دنیا را داشته باشی كه د در بهترین استودیو ها با بهترین سازها, بهترین صدابردارها.ضبط ودر ساند مدل این دستگاه قرار داده اند و می توان از آن استفاده کرد.

 

اما در کل تلاش می شود درام های دیجیتال بیشتر به درام های آکوستیک شبیه باشند.

 

نمی دانم چه زمانی همه با درام دیجیتال نوازندگی خواهند کرد.خیلی ازنوازنده های درجه یک دنیا هستند که با درام دیجیتال نوازندگی می کنند مثل توماس لنگ، عمرحکیم، نیل پیرت.

 

 

 

از درامز دیجیتال در هر سبکی میتوان استفاده کرد ؟

 

اساتیدی را که  معرفی کردم هرکدام در سبک های مختلفی درام می زنند , مانند عمر حکیم در سبک جز نوازندگی می کند، نیل پیرت نوازنده گروه راش است و در سبک پراگرسيو راک می نوازد و توماس لنگ، سولو آرتیست  و مدرس بين المللي درامز كه سبك هاي مختلفي می نوازد .

 

البته این نوازنده ها در استایل خود از درام آکوستیک هم استفاده می کنند. در اجراهای زنده از امکاناتی که درام دیجیتال به آنها می دهد استفاده می کنند .در درام دیجیتال این امکان وجود دارد که با کیت های مختلف با کوک ها و تیون های متقاوت برای سبک های مختلف نوازندگی کنید.در درام های دیجیتال کیت جز, کیت راک ,کیت  پاپ و... وجود دارد.

 

 

 

چطور شد که به دوره های صدابرداری روی آوردید؟

 

کار صدابرداری را به صورت تجربی شروع کردم .آن زمان امکان ضبط صدای درامز وجود نداشت و این دوره ها را برای این شروع کردم که بتوانم صدای سازم را ضبط کنم . آن زمان توان خرید درام دیجیتال را نداشتم.

در ادامه در دوره هاي صدابرداري نزد مهندس ارد انزابي پور شركت كردم كه آغاز دوره جديد براي من بود  و در حال حاضر عضو كانون صدابرداران خانه موسيقي ايران هستم .

 

 

گذراندن دوره های صدابرداری چقدر در طراحی درامز moco 609 تاثیر داشت؟

 

قطعا خیلی موثر بود,  چون در هرحال با "صدا" سر و کار داشتیم ؛ باید از صداها سمپل می گرفتیم و ضبط می کردیم و در نهایت پس از پردازش برای شرکت مادر میفرستادیم تا آنها این اطلاعات را در یک آی سی ثبت کنند که بتوان از آنها استفاده کرد.

 

 

آیا به طراحی الکترونیک آشنایی دارید؟

 

خیر.در حد گذراندن يك واحد دانشگاهي ...

 

 

پس چطور در طراحی این ساز مشارکت داشتید ؟

در طراحی هر سازی چند تیم در کنار هم قرار می گیرند مانند طراحی صنعتی , طراحی الکترونیک و مهندسی صدا. در این ساز من طراح ساندیگ و کیتهای این دستگاه بودم. ارنج کردن و سمپل گرفتن از صدا ها را نیز انجام دادم, اما بخش الکترونیک کار را کارخانه مرکزی انجام می دهد چون این امکان در هرجایی وجود ندارد.

 

 

 

سعید رسول نیا - موسیقی موج